Buletin informativ
Scout News,
Iunie 1998,
nr. 5
Cuprins:
Editorial:
Gandurile unui cercetas stresat
Adie aer de examene, examene de bacalaureat, de admitere, de facultate,
chiar si de iesire din scoala de soferi! Toata lumea e stresata, nimeni
nu are timp sau rabdare sa-i asculte pe ceilalti. Peste tot auzi doar:
romana, matematica, statistica, psihologie, etc, etc. Din cand in cand,
ti se pare ca auzi cateva cuvinte dragi: munte, cercetasie, camp, vacanta.
Le simti departe, dar stii ca nu e nevoie decat de un mic efort pentru
a le atinge. Vrei sa le impaci pe toate: examene, cercetasie, familie,
prieteni. Ceva iti spune ca vei reusi, ca va fi bine. Faci un efort sa-i
intelegi pe cei din jurul tau, sa-ti dramuiesti timpul pentru a le oferi
si lor ceva. Traiesti cu speranta ca pentru cateva zile vei termina cu
examenele si ca vei fi , in sfarsit, in vacanta, pauza pe care esti convins
c-o meriti din plin.
Iti promiti, ca in anii anteriori, ca vai da tot ce ai mai bun in tine,
ca vei reusi, ca te vei distra, ca vei face cercetasie adevarata. Ai in
fata o vara intreaga, o multime de campuri din care de-abia reusesti sa
alegi (unii si o multime de restante). Iti spui ca va fi bine, ca te vei
descurca, ca totul va functiona si ca vei scapa de probleme. Te rogi sa
se opreasca ploile, sa mai castige Romania o data, sa-ti iei examenele
si sa pleci de-acasa departe, cat mai departe.
Ai atatea locuri de vazut, atatea carari de batut, ai de raspuns atator
provocari si atatea prietenii (nebune) de legat! Stii ca in acesta vara
si DE TINE DEPINDE ca cercetasia sa creasca, sa fie ceea ce trebuie sa
fie prin adevaratul ei sens, si stii ca tu esti o rotita esentiala in mecanismul
care va trebui "s-o puna pe roate".
Draga prietene ce citesti aceste randuri, hai sa facem cercetasie in aceasta
vara. Hai sa ne intalnim in campuri, sa stam in jurul focului, sa-i "injuram"
pe cei care ne trezesc prea devreme dimineata, sa luam in ras ploaia ce
ne intra in cort sau foamea care ne da tarcoale. Hai sa fim din nou impreuna,
in aceasta mare familie, cercetasia, dupa ce atata timp ne-am stresat alaturi
de oameni mai mult sau mai putin placuti... Ni se ofera acum o noua ocazie
(oare a cata?) sa incercam sa fim cercetasi cu adevarat, impreuna.
Deci, draga prietene, astept sa ne intalnim. Pe curand !
Paul Iacobas
Interviu:
Azi incepe restul vietii tale
Daca in celelalte numere ale Scout News-ului v-am prezentat aspecte din
programul desfasurat in cadrul proiectului cu acest nume, acum va oferim
posibilitatea de-a afla si mai multe detalii despre el chiar de la coordonatorul
proiectului, Marius Cionca.
S.N.: De ce ai ales o perioada de desfasurare de 3 luni de zile pentru
acest proiect?
M.C.: Proiectul a durat numai 3 luni pentru ca mai mult de atat nu am avut
de unde... O educatie ecologica adevarata, care sa includa toate aspectele
necesare si in care informatia sa fie multa si argumentata s-ar intinde
pe o perioada mult mai lunga.
S.N.: Cum ai ales grupul tinta, care a benficiat de actiunile incluse in
program?
M.C.: Grupul tinta a fost ales de catre profesorii care predau in scoala
unde ne-am desfasurat activitatea, pe baza unor criterii sugerate de mine
(si anume: seriozitate, interes pentru ecologie, sociabilitate), completate
de aprecierile lor, ei cunoscandu-i destul de bine pe copii.
S.N.: Dar de ce ai ales tocmai acea scoala?
M.C.: Fiind scoala la care am terminat primele 8 clase, este, pentru mine,
o scoala mai deosebita. Iar in ceea ce priveste varsta elevilor, cred ca
este cea mai potrivita unei educatii, iar in cazul in care ei ar ajunge
cercetasi, ar fi bine sa fie formati de pe acum, fiind mult mai receptivi.
S.N: Ce atitudine au avut copiii fata de aceste intalniri si, bineinteles,
fata de cei care i-au invatat atatea lucruri interesante si importante?
M.C.: Grupul de copii a fost relativ numeros si eterogen, din mai multe
puncte de vedere.Evident, si atitudinea lor fata de noi a fost diferita
de la caz la caz, dar in general atmosfera era relaxata, prieteneasca si
nu prea am avut probleme cu ei.
S.N.: Totusi, presupun ca au fost si momente mai dificile pe care
a trebuit sa le depasesti pe durata acestui proiect... Care au fost cele
mai dese?
M.C.: Am avut, intr-adevar, de intampinat dificultati, date mai ales de
neseriozitatea cu care profesorii implicati in acest proiect si-au indeplinit
sarcinile pe care si le-au asumat.
S.N.: Care a fost cel mai greu lucru pe care a trebuit sa-l faci in timpul
celor trei luni cat a durat proiectul?
M.C.: Cel mai greu lucru pe care l-am facut in cursul acestui proiect a
fost chiar la inceput, poate putin inainte de 1 martie, cand a trebuit
sa conving profesorii scolii respective ca suntem seriosi, avem intentii
bune si ca reusita nu este greu de realizat.
S.N.: Am inteles ca, intr-adevar, toate subiectele cuprinse in programul
de desfasurare a proiectului au fost discutate cu copiii. Ai putea sa ne
spui ce ai urmarit, pe toata durata proiectului, prin temele ecologice
abordate?
M.C.: Am abordat doar subiectele mari, prin care am incercat sa creez copiilor
o imagine de ansamblu asupra problemelor mediului inconjurator. Pentru
mai mult, desi probabil ca suna incredibil, nu a fost timp!
S.N.: Ai putea sa ne spui cate ceva si despre ziua de 1 Iunie, care a fost
o "incununare" a intregului proiect?
M.C.: 1 Iunie, ultima zi a proiectului, a fost foarte incarcata si tensionata.
Pe parcursul a 4 ore si jumatate am organizat o multime de intreceri sportive
si teoretice, iar primilor clasati le-am oferit diplome si premii. Inscrierea
la probe a fost libera pentru toti elevii scolii, dar acestea fiind strans
legate de activitatile proiectului (mai ales cele teoretice), printre castigatori
s-au aflat in majoritate "absolventii" proiectului nostru de educatie ecologica.
S.N.: Dupa incheierea acestui program, crezi ca in viitor ar trebui sa
se mai organizeze altele asemanatoare? Si tot aici as vrea sa te intreb
daca, dupa parerea ta, sunt cercetasi care ar fi dispusi (sau disponibili)
sa le initieze si organizeze?
M.C.: Cred ca acest gen de proiecte ar trebui continuate, dar, evident,
adaptate la fiecare perioada calendaristica, la timpul disponibil
si la banii scontati, tinindu-se in mod obligatoriu seama de experienta
dobandita in urma proiectului proaspat incheiat. De altfel, vestea a ceea
ce s-a intamplat la Scoala Dimitrie Cantemir s-a raspandit printre profesorii
din oras, care ne-au rugat sa avem in vedere si scolile lor la proiectele
urmatoare.
La a doua intrebare nu as vrea sa
raspund in general. Cred ca sunt printre Cercetasii Romaniei din Oradea
oameni dispusi sa initieze si coordoneze astfel de proiecte. Ramanand oarecum
la acelasi subiect, tin sa-ti multumesc tie si Alexandrei Bors pentru efortul
depus in sprijinul realizarii reusitei acestui proiect, efort fara de care
evaluarea finala ar fi lasat o alta impresie. Desi nu mai era nevoie, ati
demonstrat inca o data ca sunteti deosebite.
S.N.: Cred ca pot sa-ti multumesc si in numele ei si sa te asigur ca tot
ajutorul nostru a fost normal, in momentul in care i se simtea nevoia.
Probabil ca noi am fost singurele cercetase disponibile sa te ajute in
momentele respective.
In incheierea acestui dialog as vrea sa subliniez o alta urmare pozitiva
a proiectului, si anume faptul ca avem peste 10 membri noi in centrul nostru
local, cu varste intre 11 si 14 ani (temerari). Iata deci ca acest proiect
nu numai ca a fost o initiativa admirabila, dar s-a si concretizat printr-o
serie de rezultate bune, datorita atat celor care au lucrat, cat si celor
care au participat la el.
Interviu realizat de
Ioana Lucaciu
For
- Bihor '98
Supliment
Pagina creata de Gabriel
Erzse.
Pagina actualizata in data
de 10 Ianuarie 1998.
© 1999 Liceul "Emanuil
Gojdu", Oradea.